Al-Kisah….. :)


SALAM SeMuA PeNDuDuK di AtaS MuKa BuMi InI…🙂

Tak tau saya nak taip apa kat blog ini…tut2 pikir tulis sal diri sendiri la sikit…huhu. Nak berkongsikan keceriaan, kegembiraan dengan semua orang. Alhamdulillah sepanjang 23 tahun aku hidup atas dunia sementara ini cita2 ku telah tercapai…tetapi tak hundred percent (100%) agi…..🙂 anyway ada yang telah tercapai la..macam…..masa kecik2 dulu aku teringin saya nak pakai laptop..hehehe masuk U aku ingatkn akan dapat beli laptop tp rupanya…tak dapat😦 sebab masa tu kat U pihak U nk suh setiap pelajarnya pakai laptop yg tip top pnya senang, cepat nk express katanya dlm wat keje…mana nk beli tu…mahell..last2 guna komputer yg biasa yg besorr tu…tu pn sib baik harta turun temurun dari keluargaku…hehe dari abang long hingga la kat aku adik yg bongsu..hem hem. Best jugak jadi anak bongsu ni ^_^.

Sebenarnya dlm hati ni tersimpan niat nk beli laptop berjenama…brandnya…SONY VAIO…tak sedar diri ini siapa ketika tu..laptop tu kn mahal harganya…so berangan la dulu jawabnya. Dh setting n setup kat kepala otak ku ni suatu hari nanti nk beli jgk laptop tu. Setiap kali pi kolej nk belajar tengok member2 bawa laptop aku jadi jeles diri sendiri sbb aku je yg tiada laptop huhuhu…tengok kawan2 punya jenama ACER yg dak2 skrg ramai pakai tu….huahuahua tp sekali sekala tu pinjam jgk jap dgn mereka bila aku ada emergency dlm study..thank a lot kat kekawan yg bagi pinjam tp aku pinjam pn wat keje sama2 dgn diaorg..tak penah pinjam mcm utk guna diri sendiri..tak baik harta org kn.

Alhamdulillah walopn masa study dulu aku lah yg tiada laptop tapi assignment setiap tugasan yg lecturer bg siap..beres… result study exam very very very good! syukur pada MU Ya Allah dengan segala rezeki n nikmat yang telah dikurniakan padaku. Setelah habis belajar diploma aku dapat tawaran belajar untuk ijazah pulak…alhamdulillah syukur. Tapikan……dlm masa study utk degree tu aku dapat tawaran keje tetap kat kerajaan laa..pikir punya pikir tanya pendapat org ramai hbs sume org aku tanya sbb aku sayang n suka dua2 bidang tu satu belajar satu lagi kerjaya. Mana satu nk pilih ni?????? @-)

Family aku telah bagi bermcm2 nasihat, idea, pandangan, pendapat dan aku mendapatkan pelbagai rujukan. Ketika mula la aku pikir kalo bekerja nanti aku akan dapat beli apa yg aku impikn sebelum ini???? kereta..laptop SONY VAIO…. :):):) ada duit lebih nk wat rumah sekali…nk pi melancong dgn mak ayah n family mcm laaa…dlm fikiran ini. Last2 aku amik kira semua pandangan org yg lebih bpengalaman..kata2nya zaman sekarang susah utk dapatkn kerja yg sesuai dgn kelayakan kita n susah lak nk dpt keje walopn bkn dgn kelulusan kita..apa kata mereka lbh baik aku bekerja dahulu..bila2 masa n pn aku dapat sambung belajar selepas ini (i mean selepas bekerja). So…dengan segala buah pikiran itu..aku pn mengambil keputusan menerima tawaran keje itu…..dlm bidang yg aku bekerja skrg ini bidang makmal perubatan. Alhamdulillah keje sumenya ok walopn stressnya tetap ada dan syukur aku dapat mendalami bidang kerjaya ini dgn baik.

Dan nk tau..slps keje ni impian aku ingin kn laptop yg jenama tuu….tercapai jua!!! yahooo….SONY VAIO berwana putih menjadi salah satu barang pertama yg aku beli slps bekerja ni. Inginkn warna pink kata jurujual tiada stok kemgkinan hbs so amik la jgk warna putih tu..takpe la asalkn jenama nya SONY VAIO!. Lps saya dapat laptop tu n bawa la pi ke tempat keje jeng jeng jeng….ramai la pulak yg berkenan…lps tu kekawan aku tengok jgk nampaknya diaorg pulak yg jeles dgn aku sbb aku pakai laptop mcm tu hehe…hepi rasanya diri ini sbb impian nk kn SONY VAIO tercapai. Lepas aku dapat laptop tu aku pn berfikir nk renovate rumah la sikit…walopn mak ayah ckp tak payah tp pemberian ini aku hadiahkn utk family aku..memang tak nafikan rumahku dh elok pn semuanya cuma aku nk perbesarkn lagi..rasanya tak salah. So..aku pn belanjakn jgk duit utk menyiapkan rumah keluargaku..alhamdulillah sekarang hampir dh nak siap. Sebelum amik keputusan utk wat rumah tu aku belajar keta amik lesen sbb kira2 nanti teringin nk pakai kereta..hehe🙂.

Nak tau kereta apa yg menjadi favourite saya? sejak dari dulu hingga la sekarang hehe..semestinya BMW..wahh byk perasan laa..hehehe..dh la mahal keta tu dgn gaji yg mgkin ok la bg aku yg duk sorang ni single lagi kn..🙂 berangan di awan2gan la dulu kalo nk kereta mcm tu…tp yg aku pelik kn nampak ramai kawan2 aku pandai teka tau diorg ckp kat aku kereta idaman aku mesti BMW..sume ckp n tanya kat aku bila aku nk beli BMW diaorg nk rasa naik mcm mane aku pn ermmmm hrp2 mulut diaorg masin n manis la suatu hr nanti cz kalo ada keta tu akan aku bawa mereka bsiar2..percaya lah..

BMW second hand mgkin leh beli la tapi pikir2 maintenancenya yg tinggi kalo second pnya keta gak…ermmm byk benda la kena pikir dgn aksesorinya dgn harga yg tinggi melambung..maka takde peluang la nk beli kereta tu. Sekarang dh hampir setahun aku bekerja aku kesian kat abg ngah aku yg asyik duk htr n amik aku tiap2 hari bkerja kdg2 tu ada jgk aku beli sendirian dgn driver yg amik ramai penumpang tu hahaha…! bas laaa…
So baru2 ni kau pn bkira2 dgn abg ngah aku nk beli sebiji kereta…ahaks..pnya la cari duk pikir nk baru ke second aku nk yg baru sebenarnya tp tak nk buatan negara sendiri sbb cdgan abg beli lah yg made in luar negara la pulak coz kat umah dh ada keta made in Malaysia huhu…saya minat Satria Neo tp tu la pintunya 2 je susah utk org tua naik..takde keselesaan kalo nk style leh la kot tp nk bawa ni bknnya nk style sape yg duit lbh leh la beli. Survey pnya survey jumpa keta nya..nk tau keta apa? jeng jeng jeng HONDA…hahaha dulu bkn main ckp tak nak honda last2 aku beli honda jgk tp second hand jer…ketanya HONDA JAZZ thn 2004. Biasa la kn kalo nk beli keta luar Malaysia ni byran bulanannya tetap hampir seribu atau seribu lbh itu lah yg terpaksa ditanggung oleh pembeli n peminat kereta luar mcm jgk dgn aku ni hehehe…tp yg keta ni aku byr bln2 nya hmpir RM300 lg nk jadi RM1k huhuhu…sbb nk aku byr muka sikit je..tak mo guna duit family kn..tak nk meminta lebih dgn ayah laa..

Alhamdulillah impian beli laptop, wat rumah ada kereta sendiri walopn second hehe..sume ini telah tercapai walopn kereta tu kena byr bln2…hutangkn biasa la kn.. ;P InsyaAllah akan aku handlekn budget gaji aku dgn sebaik-baiknya utk sume ni. Begitu la bila bekerja ni…bertambah tanggungjawab.

Tapi……..satu je yg penat sgt nk mendengar bila jer bekerjaya kn..cuba teka apa yg slalu org ramai tanya? Hehehehe…soklan plg murah plg mahal la jgk huuuuu…mula la saudara mara kenalan rapat lecturer2 kawan2 sape2 la tanya bila aku nk kawin??? aiyoo..soklan ni aku senyum jer..hehe tanya la dulu dh ada pakwe ke belum ni tanya bila nk kawin sebelum kawin kena la ada psgan dulu kn… ;P. Dulu mcm tu la masa nk hbs belajar aku pikir bila bekerja nanti mesti akan jadi mcm ini org akan tanya bila nk kawin mula la nk tlg carikn mcm2 la. Aku pn bg alasan nk sambung belajar pulak! hehehe…InsyaAllah ada rezeki n peluang aku akan sambung study skrg ni pn tengah mencari peluang belajar. Utk komitmen kawin semestinya setiap insan inginkn nya namum aku berserah pada-Nya. InsyaAllah Dia lebih mengetahui dan aku selalu berdoa yg terbaik sebagaimana yg telah aku perolehi ketika study dulu syukur syukur syukur alhamdulillah salammu qaur lan mi robi rahim kerana telah memberi rezeki yang amat besar padaku.

Itu lah serba sedikit al kisah hidupku…nk tau lbh lanjut leh berkenalan dgn aku..tawar diri sendiri la pulak..hehehe. Sebenarnya byk lagi citer aku jadikn ini singkat ni pn kira dh panjang penat nk menaip ;P

Apa2pn terima kasih yg tidak terkira hanya Allah SWT sahaja yg dpt membalas jasa budi kpd mereka kalian yg byk membantu aku:
1. Keluargaku, baba n mama, abg2 ku n kakak ku.
2. Saudara mara ku
3. Pihak MARA – kerana biasiswa yg tlh diberikn padaku sepjg pengajian aku. alhamdulillah satu sen pn saya tak perlu wat pembayaran dh nama biasiswakn🙂
4. Pihak JPA – biasiswa yg ditawarkan padaku ketika degree namum kerana aku menerima tawaran kerja terpaksa aku menolak dan terima kasih krn menerima postponed scholarship aku itu walopn slps ini aku terpaksa memohon kembali.
5. Kepada seluruh kawan2ku.

Semua ini ada hikmahnya dan untuk sesiapa yg membaca blog ini jika suatu dugaan menimpa kita perbanyakan solat hajat solat tahajub berpuasa sunat dan berniat la yg baik insyaallah niat yg baik akan jadi baiknya. Dan semetinya jgk banyakkan lah berdoa kepada-NYA. Ini adalah pe yg saya amalkan sepjg hidup ini dan akan sentiasa mengamalkannya.

Aku memohon kpd Mu Ya Allah agar seluruh umat Islam di atas dunia ini dilindungi oleh Mu dan mendapat kesejahteraan hidup. Amin..

Tinggalkan Jawapan

